0
21 ноември 2018
Отчитайки необходимостта от развитие на счетоводното и одиторско законодателство, ИДЕС проведе проучване за развитието на счетоводната и одиторска професия сред одитори, съставители на финансови отчети и др. лица и институции, с цел да провери нагласите, които съществуват. Основната цел е постигане на интегритет на счетоводната професия и подобряване на финансовата отчетност под водещата роля на ИДЕС, която е единствената на този етап професионална организация и има най-голям професионален (експертен) и организационен потенциал, ресурси и опит.
Очертаха се някои от основните въпроси, на които трябва да бъдат дадени адекватни отговори в България, във връзка с бъдещото развитие на счетоводното и одиторско законодателство.
На преден план са изведени три основни теми:
1. Създаване на Национален орган по счетоводство, като независим консултативен орган за разработване на счетоводното и одиторско законодателство.
2. Създаване на професионална организация на съставителите на финансови отчети.
3. Създаване на единен регистър на съставителите на финансови отчети.
I. Национален съвет по счетоводство
Има ясно изразена подкрепа концепцията за създаването на Национален орган по счетоводство (напр. Национален съвет по счетоводство), на който да е делегирана дейността по преглед и подготовка на промени и допълнения в законите в областта на счетоводството и одита и изготвяне и развитие на национални стандарти за финансово отчитане, както и методологическа функция в областта на счетоводството в България. Последните промени в счетоводното и данъчното законодателство задълбочават значението на финансовата отчетност и необходимостта от развитие и поддържане на адекватни национални счетоводни стандарти, съобразена и с големината на предприятията и специфичните особености на средата.
Създаване на подобен независим орган е необходимо поради следните причини:
а. Към настоящия момент в страната няма изградени структура и съответен процес, където водещи специалисти в областта на счетоводството и одита, както и други заинтересовани страни (инвеститори, потребители, регулатори), да бъдат ангажирани в разработването, въвеждането и поддържането счетоводното и одиторско законодателство.
б. Поради спецификата на материята и сложността й, не е във възможностите на държавната администрация да изпълнява функцията по изготвяне, поддържане и развитие на адекватни и последователни национални стандарти за финансово отчитане, които да са в съответствие с приложимото национално и европейско законодателство, фундаменталните принципи и концептуалната рамка на финансово отчитане, така както са установени от професионалната практика
Подобен проект може да се реализира само с обединение на усилията на всички заинтересовани страни и институциите, като той не е по силите на отделна организация или институция. ИДЕС следва да започне разговори с представителите на организациите на съставителите на финансови отчети и други сродни организации, университети, държавни органи и независими регулатори, относно предприемане на съвместни действия за създаване на НСС.
II. Създаване на единна професионална организация на съставителите на финансови отчети.
Към настоящия момент в страната съществуват няколко организации, които обединяват съставители на финансови отчети (АССП, ИПСБ, ССБ. АСКБ и др.), като нито една от тях няма адекватна членска маса, представителност, организационни и професионални структури, и международно признание така че да отговаря на изискванията за член на IFAC и Accountancy Europe. Единствено единна професионална организация на съставителите на финансови отчети и на счетоводителите въобще може да поеме функциите на представител на тази професия, да изгради вътрешноорганизационни изисквания и механизми за спазване и контрол за поддържане на квалификацията, постигане и поддържане на професионално качество в работата, спазване на етични принципи и т. н. Преобладава разбирането, вкл. и сред членовете на ИДЕС, че такава организация следва да се развива самостоятелно, извън ИДЕС, но с активната професионална, методическа и организационна подкрепа на ИДЕС. Съответно, ИДЕС следва да инициира срещи с всички съществуващи и действащи организации и да обсъди предимствата на създаване на единна професионална организация. Възможните варианти за подход към създаване на единна професионална организация и фази през които да се премине са следните: Един такъв вариант е като начало да се създаде конфедерация на съществуващите в момента организации на основата на основни отправни принципи, като се приеме и план за постепенна интеграция и преминаване към единна организация в бъдеще. Друг възможен подход е създаването на съвършено нова организация с ясни изисквания за индивидуално и колективно членство, в която постепенно да бъдат приемани членове постигащи тези изисквания. Впоследствие би могло да се създаде подходяща форма на асоцииране на счетоводната организация, в съответната ѝ форма с ИДЕС.
III. Създаване на единен регистър на съставителите на финансови отчети
Този въпрос може да се обсъжда заедно с т. II., както и независимо от нея. Темата за регистъра на съставителите за финансови отчети по скоро среща подкрепа като идея и концепция, но има силно поляризиране на мненията по въпросите за това дали вписването трябва да е нормативно скрепено като задължително и какъв следва да бъде модела на функциониране и поддържане на този регистър. Въпросът трябва да се обсъди спокойно в контекста на темата за единна професионална организация на съставителите на финансови отчети, както и за ползите за гилдията и обществения интерес от създаване на подобен регистър.
Воден от професионалната си ангажираност и задължения, имайки и водещата роля и отговорност за постигане на интегритет на счетоводната професия и за подобряване на финансовата отчетност, отчитайки професионалните и обществени тенденции, виждания и мнения, ИДЕС следва да стартира задълбочени партньорски разговори с представители на националните представители на съставителите на финансови отчети за обединяване на усилията на всички ни отчитайки водещата роля и задължения на ИДЕС под организационна форма даваща възможност за ефективно и ефикасно функциониране, без да се отнема под каквато и да е форма юридическата и функционална самостоятелност на всяка организация. Приоритетна задача следва да бъде създаването и изпълването с реално съдържание на концепцията за НСС, описана по-горе. В хода на тези разговори и обсъждания следва да бъдат обсъдени с цел реализация на идеите за регистър като междинна стъпка и професионална организация на счетоводителите като крайна мярка, отчитайки всички мнения, идеи, възможности, опасности, негативни ефекти и проявления с цел да се създаде, изгради и развие работещ и жизнен за българската среда модел.
При успешен изход и резултатите естествена следваща стъпка ще бъде обединената професия с ясни цели, хоризонти и концепции за развитието си да проведе среща с представители на бизнеса и академичните среди, за да им представи своите цели и задачи, както и да ги привлече за каузата. И накрая като естествен завършек да направи срещи с представители на институциите и регулаторите, вкл. но не само Народно събрание, Министерство на финансите, НАП, Сметна палата, НСИ, БНБ и КФН.
Настоящата концепция е разработена на база на решение на УС на ИДЕС от 18 септември 2018 година и приета с решение на УС на ИДЕС от 20 ноември 2018 година