0
счетоводство в публичния сектор; амортизация; нефинасови дълготрайни активи; Международни счетоводни стандарти за публичния сектор
Статията е посветена на едно най-съществените отклонения от фундаменталните счетоводни принципи в счетоводството на публичния сектор – неначисляването на амортизация на амортизируемите дълготрайни активи и предприетите от МФ промени в тази посока. Защитава се тезата, че без начисляването на амортизации и без отразяването по систематичен начин на потока от потреблението на икономическите ефекти от нефинансовите дълготрайни активи балансовата стойност на портфейла от активи съществено се отклонява от справедливата му стойност. Тази практика е явно отклонение от принципите на предпазливост и текущо начисляване. Като възможно решение на този проблем през 2013 година беше предложен стандартизиран модел за начисляване на амортизация на амортизируемите материални, нематериални и некапитализирани активи и признаването ѝ като текущ разход за дейността и коректив на балансовата им стойност. В статията се акцентира върху промените, регламентирани с ПМС 380 за изпълнение на държавния бюджет на Република България за 2016 година и ДДС № 05 от 30.09.2016 г. на МФ, Начисляване на амортизации на нефинансови дълготрайни активи от бюджетните организации. Очакванията от въвеждането на реформите са свързани с подобряване на качеството на счетоводната информация, статистиката и управлението в публичния сектор.
Свали като (0,56 MB)