0
счетоводство; независим финансов одит; обществен договор; висше счетоводно образование
Гарант за изпълнението на „обществения договор“ на всяка една професия – на нейните ангажименти за придържане към професионалния идеал да се защитава широкия обществен интерес – са високите морални критерии на членовете на професионалната общност. За тяхното съзнателно възпитаване висшето образование по счетоводство може да има съществен принос. Проблемът е, че традиционните курсове по професионална етика не гарантират успех в това начинание. От една страна, те абсолютизират различните правила за етично поведение, но не акцентират върху развитието на личността на студентите. От друга страна, тези курсове разчитат на педагогически подходи, които представят етичните проблеми единствено като част от определени, несвързани с личността, кодекси за професионално поведение, вместо да целят създаването на смисъл от страна на студентите относно етичните измерения на проблемите. Необходими са промени както във фокуса на курсовете по професионална етика, така и в прилаганите преподавателски подходи. Целта на настоящата статия е да предложи насоки за образователна реформа, която да направи идеала на професията по-лесно достижим, като го превърне в приоритет на академичната подготовка на бъдещите професионалисти. Основната теза е, че адресирането по подходящ начин на абсолютните морални добродетели и ценности в счетоводното образование има потенциала да създаде усещане у бъдещите професионалисти за начина, по който изборът на професия и следването на нейния идеал създават смисъл в живота на отделната личност и в този на обществото. Това е пътят към истинския професионализъм и е единственият възможен, който има потенциала да върне на одиторската професия изгубения престиж и доверие.
Свали като (0,48 MB)