0
N/A
След съвсем кратък увод е разгледано предприятието като същност и цел да задоволява обществени потребности при конкурентни разходи. От системна гледна точка са посочени основните компонентни блокове, вътрешни и външни информационни връзки. Ефективното и ефикасно функциониране е свързано с хармоничното еднопосочно действие на всички елементи на системата, което е подложено на редица влияния. В тази връзка е посочена ролята на управлението като регулатор и синхронизатор на тяхното функциониране. На тази основа се третира необходимостта от обилна информация и мястото на счетоводството в сложната информационна система. Сравнително подробно са изброени групите информация, които счетоводството може да предостави за нуждите на: текущото управление, връзките с околната среда, статистиката (национална и вътрешна), прогнозирането. Във връзка с така предоставяната информация са посочени качествените изисквания към тази информация и ролята на контрола в неговите разновидности за спазването им. Дадено е кратко описание на съвремието, характерно с увеличаване на сложността, динамиката и взаимната обвързаност на икономическите, политически и социални процеси и бързо променящи се условия, които от своя страна налагат нови предизвикателства. Посочени са настъпилите промени в счетоводството и контрола от гледна точка на обхвата и съдържанието и значително изоставане съобразно съвременните управленски нужди и възможности по отношение на някои основни качествени показатели. Последното е предизвикало значителна част от информацията да остава налична, но недостатъчно използвана в управлението на предприятието и от страна на външните потребители. Изразено е лично мнение относно основните въпроси, които трябва да се решават: = ускоряване на създаването и движението на информацията; = повишаване на степента на автоматизираност; = обединяване на отчетни и управленски функции; = промени в квалификационните изисквания за персонала. Решаването на проблемите обаче трябва да бъде комплексно и диференцирано, съобразено с конкретните условия. Основен критерий трябва да бъде големината на предприятието, организацията, типа на производство и пр. Не може да се изисква еднакъв обхват и ниво при всички предприятия. Основно изискванията трябва да изхождат от потребителите. Проблемите са сложни, но решими. Място при решаването им имат множество структури: научни, образователни, професионални и пр., но някой трябва да ги координира и ръководи. Може би това е най-добре да бъде съвместно от Министерството на финансите и Института на дипломираните експерт-счетоводители, като се привличат и други специалисти и организации.
Свали като (0,29 MB)