0
Анализ; печалба; преки фактори; обем; асортиментна структура; себестойност; цена
Обект на изследване в представената статия е печалбата от продажби на продукцията. Целта е да се разработи и предложи методика за анализ и оценка на влиянието на отделните фактори върху динамиката на този показател. Първоначално се изяснява принципно зависимостта на величината на печалбата от действието на факторите. Предлага се подход за разграничаване промените в обема и асортиментната структура на продукцията. Съобразно организацията на създаването по счетоводен път на информацията е обособяването на трите фактора – съставки на себестойността на продадената продукция – разходите за основната дейност, разходите за продажби на продукцията и административните разходи. Предложената актуална методика позволява да се установява и дава оценка за влиянието на преките фактори върху отклонението между фактическата и критерийната величина на печалбата от продажби на продукцията. Тези фактори са: 1. промени в обема на продукцията; 2. промени в разходите за основната дейност; 3. промени в разходите за продажби на продукцията; 4. промени в административните разходи; 5. промени в продажните цени; 6. промени в асортиментната структура на продукцията. Приложимостта на методиката е демонстрирана чрез използването на конкретен цифров материал.
Свали като (0,26 MB)