0
Анализ; рентабилност; печалба; приходи от продажби на продукцията; себестойност; производствени активи; разходи за жив труд
В представената статия рентабилността на продажбите се разглежда като фактор (факторен показател), оказващ непосредствено влияние върху динамиката на някои показатели. От друга страна, рентабилността на продажбите се обособява и разглежда като самостоятелен обект на анализа. Рентабилността на продажбите се явява един от факторите, влияещи върху динамиката на рентабилността на производствените активи, т.е. на активите, заети в основната промишлена дейност, както и един от факторите, влияещи върху рентабилността на база разходи за жив труд. Приведените в статията методики позволяват да се установява и дава оценка за насоката и степента на това влияние. Като самостоятелен обект на анализа динамиката на рентабилността на продажбите зависи пряко от промените в структурата на нетните приходи от продажби на продукцията и промените в индивидуалната (по видове изделия) рентабилност. Приложената в тази връзка методика позволява влиянието на всеки един от двата фактора да се установява както общо – за цялата продукция, така също и по отделни видове изделия. В статията се обосновава и застъпва тезата, че е правомерно анализът на рентабилността на продажбите да се основава на резултатите от анализа на показателя „Себестойност на 100 лева продадена продукция”. Във връзка с това са посочени различни възможности, свързани с използването на различни класификации на разходите, формиращи себестойността на продажбите. Използването на една от тези възможности (класификацията на разходите на променливи и постоянни) е илюстрирано с конкретен пример. Отделено е и внимание на факторните показатели „Материалоемкост на продукцията”, „Амортизация, падаща се на един лев продажби”, „Разходи за жив труд, падащи се на един лев продажби” и „Други разходи, падащи се на един лев продажби” като основни съставки на показателя „Себестойност на 100 лева продадена продукция”. Подчертава се, че могат да се конструират и други формули за анализ на показателя „Себестойност на 100 лева продажби”, а чрез него – анализ и оценка на рентабилността на продажбите. В крайна сметка анализът на рентабилността на продажбите в различните му възможни аспекти допринася за неговата по-голяма задълбоченост и по-насочващ характер на получените резултати и изводи.
Свали като (0,31 MB)