0
анализ; продажби; приходи; обем; асортиментна структура; цени; индекси; дефлатор
В статията е представена методика за анализ на приходите от продажби на продукцията. Нетните приходи от продажби на продукцията заемат основно и съществено място в системата от показатели за анализ и оценка на резултатите от дейността на промишлените предприятия. Изяснява се накратко информационната база на анализа. Предложената методика включва анализ и оценка на влиянието на преките фактори върху увеличението/намалението на нетните приходи от продажби. За случаите при повече от един вид изделие са представени два двуфакторни модела. При единия от тях преките фактори са промените в натуралния обем на продукцията и в средната цена на единица изделие от цялата номенклатура на продукцията, а при другия – промените в количествата и в цените на отделните видове изделия. Трифакторният модел включва промените в натуралния обем, в натуралната асортиментна структура и в цените на отделните видове изделия. За целите на анализа са използвани и относителни показатели (индекси) – индексът на стойността, индексът на цените и индексът на физическия обем на продажбите, и връзката между тях. Изясняват се смисълът и съдържанието на дефлатора, чрез използването на който се установява и дава оценка за реалната динамика на продажбите. Методиката за анализ е изяснена с подходящ формулен апарат и е илюстрирана с конкретен числов пример.
Свали като (0,31 MB)